Ämmi Kaikilla ihmisen oikeuksilla, maailman paras ja ainoa Hilkkapien Onnentyär

Päästöt

Autoilijoiden kurittamisesta

Autoilijoitamme verotetaan kaikenlaisilla veroilla, ja niitä kohdistetaan autoiluun nykyisin päästöjen mukaan. Nyt Helsinki aikoo alkaa velottaa jopa parkkipaikoista päästöjen mukaan. PARKKIPAIKOISTA!?!
Jokainen auto kuluttaa silti tiestöämme aivan yhtä paljon, on sen auton päästöt sitten minkälaisia tahansa.

 

Maailmaa parannetaan maailmalla

”Suomesta maailmalle.” ”...lähdetään Eurooppaan.” Suomessa ja muissakin maissa tavallista kielenkäyttöä on se, että oma maa nähdään sanan ”maailma” ulkopuolisena alueena. Suomi on kuitenkin osa maailmaa ja osa Eurooppaa. Kumma on, että se muistetaan ainoastaan ilmasto- ja pakolaiskeskusteluissa, joissa se on väärä lähestymistapa. Kuinka niin väärä lähestymistapa?

Hiilidioksidi, pahis vai koulukiusattu?

HIILIDIOKSIDI – PAHIS VAIKO KOULUKIUSATTU ?

Hiilidioksidi on eräs tärkeimmistä elämän edellytyksistä. Yhteyttämisessä auringon säteilyenergian avulla hiilidioksidi ja vesi muuttuvat sokeriksi ja hapeksi.

Useat ihmisen toimet tuottavat hiilidioksidia, esimerkiksi hengittäminen tai puun poltto taloa lämmitettäessä.

Nyt on muutama vuosikymmen väitetty, että maapallon ilmakehä on kuumenemassa vaarallista vauhtia ja syynä tähän vaaraan on ihmisen toimillaan ilmakehään nostama hiilidioksidi. Väite on todella hurja.

Jäitä hattuun, sähköautoväki

Sähköautot ovat herättäneet viime aikoina kiivaita keskusteluja. Sähköautot ovat oiva keksintö ja tulevaisuutta, mutta onkohan sähköautojen pakotetun käyttöönoton aikataulutus liian hätäinen? Tämän hetkisen aikataulun mukaan sähköautoja olisi käytössä jo muutaman vuoden päästä, joka taas perustuu oletukseen, että sähköautojen hinnat laskevat v. 2025 polttomoottoriautojen tasolle kerrotaan Iltasanomissa viime viikonlopulla Tommi Lempisen kirjoittamana.

Päästöt ja mistä ne tulevat

Kansainvälisen ilmastopaneelin äskettäinen, hälyttäviä tietoja ja johtopäätöksiä ilmastonmuutoksesta sisältänyt raportti on poikinut runsaasti kommentaaria. Käyttämäni lähteet, pääasiassa tiedotusvälinet, eivät varmasti ole edustava otos kommentoinnin kaikenkaikkisesta sisällöstä ja sen painottumisesta. Siitä huolimatta uskallan esittää väitteen, että siinä on nousut tai nostettu tikun nokkaan eri päästölähteitä ilman juuri minkäänlaista vastaavuutta siihen, mitkä niistä todellisuudessa ovat suurimmat ja siis eniten ilmaston lämpiämiseen vaikuttavat. Näin ainakin Suomessa.

Verottomat

Verottomat.

 

Seinäjoen katukivet tulee Aasiasta, Joensuu haluaa ostaa katukivet kotimaasta mutta kas kummaa ne rahdataan ensin Kiinaan, pilkotaan siellä ja rahdataan takaisin Joensuuhun Suomeen.

Joensuu saa näin kotimaisia katukiviä torille.

Tämä voi vain tarkoittaa sitä että valtameri rahti on käytännöllisesti katsoen ilmaista, verottomalla polttoaineella tietysti.

 

https://www.ksml.fi/teemat/autot/Rahtilaivan-päästöt-vastaavat-50-miljoonaa-autoa/484387

 

Nopeusrajoitusten korottaminen

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan nopeusrajoituksia voitaisiin koemielessä nostaa moottoriteillä ensin tehtävien selvitysten jälkeen. Suuremmilla nopeuksilla liikenteen arvioidan sujuvan paremmin ja liikenneturvallisuuden paranevan. Viimeksi mainittu peruste laittaa kyllä kohottamaan kulmakarvoja.

Kymmenen kilometrin korotus tuntivauhteihin ei sinänsä hyväkuntoisilla teillä ja kalustoilla ole maata mullistava. Teiden kunnosta huolehtimisen pitäisi kuitenkin olla konkreettista eikä mitään poliittisissa puheissa esitettyä vaalihöpinää, jos rajoituksia nostetaan.

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen tutkimuksen ja teknologian kautta

Keskeisin asia ilmastonmuutoksen torjunnassa on fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja niistä luopuminen kokonaan. Tulevaisuuden energiantuotanto on toivottavasti yhä hajautetumpaa ja toimintavarmempaa. Kristillisdemokraatit on korostanut esim. vaihtoehtobudjeteissa tki-toimintaa ja vaatinut sille lisärahoitusta. Uuden tekniikan kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Tulemme esittämään mahdollisissa hallitusneuvotteluissa koulutus- ja tki-rahojen lisäämistä.

 

Realiteettia idän ratahankkeisiin

Viime aikoina on käynyt kova kuhina Itäradan lobbareiden keskuudessa. Itäiset maakunnat, mukaan lukien puoli Kymenlaaksoa ovat kallistuneet vaatimaan kokonaan uutta ratayhteyttä Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Hanke sinänsä ei kuulosta huonolta, mutta siinä on muutama keskeinen ongelma, joita ei mielestäni ole mietitty loppuun. Ensinnäkin Rantarata Helsinki-Porvoo-Kotka on mukana Kymenlaakson voimassa olevassa maakuntakaavassa.

Päästöt: yksi rahtilaiva = 50 miljoonaa autoa!

Laivat aiheuttavat päästöjä huomattavasti enemmän kuin autot. Yhden rahtilaivan päästöillä kulkee jopa 50 miljoonaa henkilöautoa! 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä.

Saasteongelma syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä